2 Ağustos 2021 Pazartesi

Otomobilcilerin CRUISE Aşkı! Ya da Marka Seçiminde Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

 


General Motors geliştirmekte olduğu yeni autonomus driver (Otomatik sürücü) teknolojisi kullanan aracı için "SUPER CRUISE" markasını kullanmaya karar vermiş.
FORD ise yine autonomus driver teknolojisi kullanan aracına "BLUE CRUISE" adını vermiş.
GM SUPER CRUISE markasını 2017 yılından itibaren kullanmaya başlamış. FORD ise BLUE CRUISE ismini 2021 yılında kullanmaya başlamış.
GM bunun üzerine "Bunlar ne yaptıklarının farkındalar (kötü niyet iddiasında bulunuyor)" diyerek konuyu mahkemeye taşımış.
FORD CRUISE kelimesinin ayırt edici niteliğe sahip olmayan genel bir tabir olduğunu iddia ediyor. Araçlarda kullanılan CRUISE CONTROL teknolojisi tabirini buna dayanak olarak gösteriyor.
Ford burada bir adım önde görünüyor bana göre. Bu ölçüde büyük firmaların markada ayırt edicilik konusunu bu kadar umursamaması gerçekten ilginç. GM marka seçerken bu kadar genelleşmiş kelimelerden bir marka türeterek baştan kendisine tuzak kurmuş bulunuyor.
Tarafları eğer haricen anlaşmazlarsa uzun bir dava macerasının beklediği görülüyor. Ben Ford'un BLUE CRUISE markasını kaybetmesini beklemiyorum ama orta vadede başka markaların da "........ CRUISE" markalı oto pilot özellikli araçlar çıkarmasını beklerim. GM marka seçiminde ayırt edicilik kriterini anlaşılırlık gayesi karşısında boşlamış gibi görünüyor.
Marka seçiminde
- ayırt edicilik kriteri ile
- markanın ne için olduğunun kolay anlaşılması kaygısı
bazen karar vericileri bir zorluğa düşürebiliyor. Örnek verirsek; PİLAVCIM diye bir marka gördüğümüzde bu markanın ne işle iştigal ettiğini tahmin etmek zor olmayacaktır ama PİLAVCIM marka sahibi PİLAVCIN, PİLACIMIZ,... gibi markalara müdahale ederken zorlanabilir. Kök kelime olan PİLAV kelimesi herkes tarafından kullanılabilen genel bir tabir olduğundan benzerlik değerlendirmesinde dikkate alınmaz ve markanın benzerlerinin başkaları tarafından türetilmesi konusunda bir marj alanı yaratır.
Başka bir durumda ise mobil telefona APPLE markasını veren firma son derece yüksek bir ayırt ediciliğe kavuşmuş olacaktır fakat marka içeriğine bakarak ortalama tüketicinin markanın ne ile ilgili olduğunu tespit etmesi kolay olmayacaktır.
Aynı şekilde pilavcı lokantasına örnek; MCHELE (Swahili dilinde pirinç) adını verse ortalama tüketici ilk duyuşta markanın ne ile ilgili olduğunu tespit edemez fakat bir taklide müdahale etmek daha kolay olur.
Ürün ve hizmetlere marka seçerken seçici grupta en azından bir marka vekili de olması bu gibi muhtemel problemlerin zamanında tespit edilmesine yardımcı olabilir.

Hiç yorum yok: